Brending. Šta je to? Zašto je neophodan?
Dobar brending stimuliše lojalnost kupaca i to nije samo fraza. U stvari, dizajniranje dobrog brenda presudno je za rast kompanije i njen dugoročni uspeh. Branding predstavlja pretprodaju proizvoda jer se proizvodi na današnjem tržištu više ne prodaju – već kupuju.
Želite dokaz? Statistika je egzaktna:
• 89% marketing stručnjaka kaže da je brending najvažniji cilj – važniji od proizvoda i same prodaje
• 90% kupaca očekuje da će brend kompanije biti isti u svim marketinškim aktivnostima (reklamama)
• 48% kupaca kažu da je lojalnost ka određenom brendu uspostavljena u trenutku njihove prve kupovine
• Boja može povećati prepoznatljivost brenda za 80%
• Lojalnost kupaca vredi i do 10 puta više od jedne kupovine
Nema sumnje da je brendiranje važno za poslovanje, međutim ispitivanja su pokazala da svega oko 55% preduzetnika misli da je njihov brending dobro usklađen i prepoznatljiv. S obzirom da je toliko mnogo kompanija loše brendirano (oko 45%), to znači da postoji puno mogućnosti da pojačate svoj posao dizajniranjem brenda koji se pamti i da uzmete veće učešće na tržištu.
Kako izgraditi prepoznatljiv brend? Uz naš vodič za kreiranje identiteta vaše kompanije.
Naš vodič za dizajn identiteta kompanije daje odgovore na pitanja:
• Kako odabrati ime brenda?
• Kako osmisliti i razviti reklamne poruke?
• Kako odabrati boje i stilove brenda?
• Kako dizajnirati logotip brenda?
• Kako promovisati svoj brend?
Kako odabrati ime brenda?
Kako pokrenuti svoj brend? Proces dizajna identiteta firme započinje imenom. Možda već imate na umu ime brenda (ako ste u fazi otvaranja firme) ili ste kompanija koja želi da se rebrendira kako bi ostala relevantna. U kojoj god da ste fazi, ako nemate prepoznatljiv brend (ili razmišljate o promeni), koristite ove savete da poboljšate vaš identitet koji će klijenti prepoznati i znati da cene.
Nakon što sastavite ove stavke, možete da napravite listu relevantnih ideja za vaš brending/identitet. Vaša lista treba da sadrži očigledne asocijacije na Vašu misiju i Vaše kupce, sinonime i simboličke reference. Odgovorite na pitanje: Na koji način želite da se brendirate? Zatim napravite uži spisak imena koja volite. Proverite da li pristaju uz Vašu kompaniju i očekivanja Vaših kupaca. Da li je ime koje ste odabrali jedinstveno ili ima sličnih? Da li je Vaš brend zabavan? Da li Vaš brend predstavlja firmu koja stvari olakšava? Da li Vaš brend asocira kupca na stvari sa popustom. Uskladite svoj uži izbor za brendiranje sa registrovanim imenima preduzeća u APR-u i dostupnim imenima domena. Poslednja stvar koju želite da Vam se desi jeste da odaberet brend/identitet ili ime za svoju firmu a da je ono već rezervisano na APR-u ili da je domen za sajt već zauzet. Na kraju, napravite korak unazad. Pitajte ljude kojima verujete, postojeće kupce i poslovne saradnike za mišljenje. Proverite da li Vaša imena u užem izboru odgovaraju Vašoj misiji, vrednostima i očekivanjima kupaca? Da li su relevantna za ono što radite i kako to radite? I da li Vas razlikuju od konkurencije? Zatim odaberite svoje omiljeno ime.
Kako osmisliti reklamne poruke?
Reklamne poruke predstavljaju temelj Vašeg brenda i možda ćete ovaj deo osmisliti i pre nego što odaberete naziv brenda. Vaša poruka je ono za šta se zalaže vaš brend. Da biste razvili snažnu poruku, započnite s razvijanjem svoje izjave o misiji, kako je gore opisano. Zatim kreirajte reč (ili slogan) za svoj brend: sažetu rečenicu koja sažima vašu izjavu o misiji. Ključno je fokusirati se. Koja je to jedna stvar zbog koje se izdvajate od konkurencije? Ona prednost koja se ističe među svima drugima? Šta tačno iznosite na sto? Razmislite o nekim sjajnim sloganima i kako oni ističu ono nešto u čemu su njihovi brendovi najbolji. Evo nekoliko primera veoma uspešnog brendiranja:
Svaki od ovih slogana označava jednu ideju i predstavlja emotivnu vezu sa svojim brendom. Na osnovu iskustva velikih, primenite princip po kome ćete i vi sa bazom vaših klijenata napraviti takvu vezu koja će neraskidivo (na osnovu slogana, reklamne poruke) upućivati na Vas.
Kako odabrati boje i stilove za vaš brend?
Postavili ste temelje za svoj brend. Sada je vreme da naučite kako da kreirate identitet brenda kroz dizajn. Vaš izbor boja i stilova je presudan za percepciju Vašeg brenda. Već smo spomenuli kako boje mogu povećati prepoznatljivost brenda za 80%, ali evo još statistike koja kaže: 60% ljudi će odlučiti da li ih privlači poruka samo na osnovu boje.
Pa, kako onda odabrati boje za sopstveni biznis? Postoji više pristupa odabiru palete boja identiteta vašeg brenda, ali dovoljno je reći da boje vašeg brenda treba da:
• Simbolizuju ili predstave ono za šta se vaša marka zalaže (vidi značenje boja)
• Budu drugačije od boja konkurenata (želite da se istaknete)
• Budu vizuelno atraktivne (uzmite u obzir kako se boje međusobno dopunjuju)
Slično tome, vaš izbor fontova utiče na percepciju brenda. Autoritativni brend može da odabere na primer podebljane fontove, dok elegantan brend može da odabere skript fontove. Opet postoje različiti pristupi odabiru fonta pa je poželjno dobro istražiti koju font vama odgovara. Boje, fontovi i drugi stilovi vaše marke treba da prate set pravila korišćenja, opisanih u ovom vodiču. Jednom kada definišete pravila za identitet Vašeg brenda, možete preći na kreiranje logotipa (logo-a).
Kako dizajnirati logotip brenda?
O tome kako dizajnirati sjajan logotip napisan je čitav niz knjiga, tako da je nemoguće pokriti svaki aspekt dizajna logotipa u jednom članku. Ipak, neophodno je slediti ove osnovne korake za izradu uzbudljivog logotipa koji nadahnjuje vernost kupaca.
KORAK 1: Brainstorm (mozganje)
Uzmite u obzir poruke Vašeg brenda, zabeležite povezane reči i simbole. Proučite ostale logotipe da biste pronašli inspiraciju. Proučite konkurente kako biste bili sigurni da Vaš logo ne liči na njihov. Pitajte druge za ideje. Čak i ako vam se ideje ne sviđaju, one bi mogle poslužiti kao odskočne daske za Vašu inspiraciju.
KORAK 2: Definisanje koncepta
Uzmite listu ideja i razmislite o uticaju koji će Vaš brend imati na kupce. Odaberite boje, fontove i stilove za logotip svog brenda. Odlučite kakav dizajn logotipa želite: moderan, minimalistički logo, retro logotip ili tradicionalni logotip. Takođe razmislite kojom vrstom logotipa želite da predstavljate svoj brend. U praksi postoji 7 vrsta logotipa:
Kada definišete svoj koncept, napravite nekoliko skica za logo. Ne brinite – ne trebate biti grafički dizajner, sve što je potrebno jeste da iznesete svoje ideje na papir kako biste stekli osećaj kako će vaš logo izgledati i na ekranu i na papiru.
KORAK 3: Dizajnirajte svoj logotip
Sledeći korak je dizajn logotipa brenda. Dobro je dizajnirati više verzija Vašeg logotipa kako biste videli koja Vam se najviše sviđa. Takođe morate razmotriti upotrebu logotipa: Kako će vaš logo izgledati na zaglavlju? Na vašoj veb lokaciji? Na mobilnim uređajima? U nijansama sive ili crno-bele? Sada napravite korak unazad i razmotrite svoje mogućnosti: Koji logo zadovoljava potrebu da vizuelno predstavi Vaš brend i komunicira sa Vašim klijentima? Neka Vam to bude osnovno polazište za odabir dobrog logo-a.
Kako promovisati svoj brend?
Osmislili ste slogan, boje, fontove i logotip. Sada sve ovo primenite za uspešan proces brendiranja. Marketing i reklamiranje je ključ svakog uspešnog biznisa jer je to najbolji način da svoj brend postavite pred svoje kupce. Koristite sledeće isprobane ideje da izgradite strategiju brenda koja nadahnjuje lojalnost kupaca:
Komplet korporativnog identiteta.
Dobar paket korporativnog identiteta uključuje vizitke, koverte, brošure, nalepnice, rokovnike, magnete za fižider, priveske i sl. Lepota kompleta za korporativni identitet je u tome što svaki deo prepiske koji izdate nosi brend Vaše kompanije i pojačava Vašu poruku. Vaše brend postaje prepoznatljiv kada zaokružite sve aspekte on-line i off-line oglašavanja.
Promotivni marketing.
Promovišite svoj brend štampanjem bilborda, reklamom na bus stajalištima i brendingom na vozilima. Tako ćete postaviti brend Vaše firme na strateške lokacije koje će vaša publika sigurno primetiti. Budite kreativni da se Vaš brend izdvoji. Napravite banere, zastave, roll-up ili štandove kako biste ih postavili na lokacijama sa velikim prometom i tako svoj brend postavili pred potencijalne klijente. Uradite zidnu grafiku (foto tapet). Brendirajte izloge da biste promovisali svoj brend prolaznicima – i tako ih pretvorili u kupce. Sponzorišite događaje i postavite štandove na raznim sajmovima.
Digitalni marketing.
Proverite da li Vaš brend ima uređeno google pozicioniranje, stranicu na društvenim medijima. Zapamtite, vaše brendiranje treba da bude konzistentno na svim marketinškim kanalima, tako da kupci prepoznaju Vaš brend bilo da ga vide na internetu ili u štampi. Objavite oglase na televiziji, radiju i u novinama i časopisima kako biste promovisali svoj brend u medijima koje vaša publika konzumira. Budite dosledni u svojim naporima brendiranja, ne samo u stilu i porukama, već i u količini jer je ponavljanje važno za uspeh brendiranja.
Korisničko iskustvo.
Na kraju, shvatite da promocija vašeg brenda znači da morate prevazići tradicionalni marketing. Morate da uvedete principe brenda u kulturu vaše kompanije i obučite svoje zaposlene da klijentima pruže iskustvo velikog brenda. Razmotrite korisničko iskustvo od početka do kraja i identifikujte načine kako im pomoći da uživaju u prednostima vašeg brenda na svakom koraku. Stvaranje brenda za sebe nije teško, ali zahteva pažnju do detalja i promišljen proces identiteta brenda kako bi vaš brend bio relevantan i nadahnjujući. Spremni ste za promociju moćnog imidža brenda koji nadahnjuje lojalnost kupaca? Pravo mesto gde počinjete je Guru media tim.